Rīgā jauna rindu sistēma – reģistrācija pansionāta pakalpojuma rindā kļūs saprotamāka un caurspīdīgāka
Rīgā ieviests būtisks uzlabojums pašvaldības līdzfinansētā ilgstošās sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijas jeb pansionāta pakalpojuma saņemšanas kārtībā – galvaspilsētā izveidota jauna, elektroniski pārvaldīta rindu sistēma. Jaunā kārtība ne vien uzlabos rindas pārskatāmību, bet arī efektīvāk ļaus plānot un izmantot pašvaldības budžeta līdzekļus.
Trīs rindas pēc pakalpojuma finansēšanas modeļa
Turpmāk klienti tiks reģistrēti vienā no trim rindām atbilstoši izvēlētajam pakalpojuma sniedzējam un tā finansēšanas modelim:
•pašvaldības institūcijās,
•līgumorganizācijās, kas izraudzītas iepirkuma rezultātā,
•sadarbības līgumorganizācijās.
Sociālais dienests, pamatojoties uz klienta izvēli, reģistrēs personu attiecīgajā rindā. Ja cilvēks nolems mainīt pakalpojuma sniedzēju un pāriet uz citu rindu, reģistrācija tajā tiks veikta no jauna.
Piekļuve kārtas numuram – caur Labklājības departamenta mājaslapu
Lai nodrošinātu klientiem ērtu informācijas pieejamību, izveidots tehnisks risinājums, kas ļauj elektroniski pārbaudīt savu kārtas numuru rindā. Katram klientam lēmumā par pakalpojuma piešķiršanu tiek piešķirts individuāls identifikācijas numurs, kuru ievadot Labklājības departamenta mājaslapas sadaļā “Rindas numurs”, iespējams uzzināt savu vietu rindā.
Klientiem, kuri bija reģistrēti rindā pirms jaunās sistēmas ieviešanas, iespējams noskaidrot identifikācijas numuru, sazinoties ar Rīgas Sociālo dienestu.
Lai veicinātu pakalpojumu saņemšanu pēc faktiskas vajadzības, noteikts ierobežojums – sociālo pakalpojumu būs iespējams atlikt ne vairāk kā divas reizes, kopumā ne ilgāk kā uz sešiem mēnešiem. Šāda pieeja palīdzēs novērst situācijas, kad pakalpojumu ilgi gaida personas, kurām tas ir akūti nepieciešams.
Rindā varēs stāties tikai Rīgas iedzīvotāji
Tagad rindā uz pansionāta pakalpojumu iespējams iestāties tikai tad, ja cilvēka deklarētā dzīvesvieta vismaz 12 mēnešus pirms pieprasījuma iesniegšanas ir bijusi Rīgā. Šis nosacījums ļaus nodrošināt, ka pašvaldības līdzfinansējumu saņem tie, kuru ikdienas dzīve saistīta ar Rīgas teritoriju. Līdzīga pieeja tiek izmantota arī citās lielākajās Latvijas pašvaldībās.
Samazinās slieksni aprūpes nepieciešamībai
Līdz šim pansionāta pakalpojumu varēja saņemt, ja bija nepieciešamas vairāk nekā 35 aprūpes stundas nedēļā. Tagad šis slieksnis samazināts līdz 25 stundām, lai pansionāta pakalpojumu varētu saņemt arī personas ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kam aprūpe mājās nav pietiekama.
Ietaupījums – līdz pat 730 000 eiro gadā
No 2025. gada 18. februāra Rīgā stājas spēkā grozījumi saistošajos noteikumos “Rīgas valstspilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība” ar kuriem noteikts, ka pašvaldības līdzfinansējuma saņemšanai samaksai par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām pakalpojumu tiks veidotas trīs atsevišķas rindas atbilstoši pašvaldības līdzfinansējuma saņemšanas modelim – pakalpojums nodrošināts pašvaldības institūcijā, Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā pašvaldības izraudzīta pakalpojuma sniedzēja līgumorganizācijas institūcijā un pašvaldības sadarbības līgumorganizācijas institūcijā. Tagad ir ieviests nepieciešamais tehniskais regulējums, lai jaunā rindu kārtība varētu darboties.
Līdz šim aptuveni 45 % cilvēku vairākkārtīgi atlika pansionāta pakalpojuma saņemšanu, kad bija pienākusi rinda, un izveidojās situācija, ka citi rindā esošie, kuri ir gatavi saņemt pakalpojumu, neiegūst to savlaicīgi.
Jaunā kārtība provizoriski par aptuveni 10 % varētu samazināt rindā reģistrēto cilvēku skaitu, tādējādi ar laiku samazināt pašvaldības līdzfinansējuma nodrošināšanai nepieciešamos papildu līdzekļus – apmēram 730 000 eiro gadā.